11. heinäkuuta 2011

Pionit parhaimmillaan

Pionien paras aika ajoittui tällä kertaa heinäkuun ensimmäiselle viikolle. Tänä kesänä ehkä viikkoa aikaisemmaksi kuin muina kesinä, mikä saattaa johtua lämpimästä kesäkuusta.
Vanhat punaiset pionit tulevat aina vain muhkeammiksi. Ne eivät tuoksu lainkaan.



Näiden punaisten ihanuuksien nimeä en tiedä, sillä juurakot kulkeutuivat minulle eräänä syksynä multapaakkuina yhdeltä vanhalta siirtolapuutarhapihalta. Uusi omistaja halusi tehdä kokonaan uuden pihan ja hävitti kaikki vanhat kasvit. Sain nämä pionit pelastettua muutaman muun kasvin mukana. Kolme juurakkoa olen saanut kukkimaan, mutta kolme muuta ovat edelleen kukkimatta monien vuosien jälkeen.

Festiva Maximan ostin vuonna 2007 ja seuraavana vuonna se oli kovin kärsivän näköinen. Olin jo varma, että se menehtyy. Syksyllä 2008 sirottelin tuhkaa sen juurelle ja ympäristöön ajatuksenani “tuli mitä tuli”. Seuraavana kesänä se kukki ensimmäisen kerran ja sen jälkeen se on kasvanut vahvemmaksi ja kukkinut runsaammin.


Tänä kesänä siinä oli niin monta kukkaa, että tunsin niiden tuoksun jo kaukana pihalla. Tänä kesänä olen muutenkin tuntenut häivähdyksiä tuoksuvasta puutarhasta.

Kesäkuun loppupuolella katselin jännittyneenä yhden pionin nuppuja.


Ostin juurakon marketin hyllyltä vuonna 2009. Pussissa luki Celebrity ja siinä oli kuva jännästä punavalkoisesta kukasta. Viime viikonloppuna kukat puhkesivat esille. Mikä Celebrity tämä muka on! Eikös tämä ole Bowl of Beauty?


Sinänsä ei haittaa, että lajike on eri kuin olin odottanut. Bowl of Beauty on nimittäin ollut yhtenä hankintalistallani. Silti yhä useammin joudun ihmettelemään, miten usein sitä ostaessaan saa jotain ihan muuta kuin mitä nimilapussa tai kuitissa lukee.

Onni kuitenkin, että tuli sellainen pioni, jota minulla ei ollut ennestään. Kaikki pionithan ovat ihania!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...